Blackberry synchronizacja poczty
BlackBerry jest klasą w swojej klasie urządzeń mobilnych. Pierwszy model smartphonu został wprowadzony na rynek 1 999 roku. Telefon już wtedy umożliwiał obsługę poczty email, rozmowy głosowe, obsługę wiadomości sms, faksowanie przez internet, przeglądanie stron WWW.
Zgodnie z rozwojem rynku i konkurencji także nowe modele urządzeń BalckBerry wprowadzają nowe rozwiązanie technologiczne w zakresie hardware i software. BlackBerry bardzo mocno przyczyniło się do postępu na rynku urządzeń mobilnych, jako pierwsze koncentrując się na wiadomościach e-mail. To właśnie w BlackBerry zastosowano pierwszy raz synchronizację poczty przy pomocy technologii push email. Black Berry poza charakterystyczną dla siebie klawiaturą wyróżnia także specyficzną synchronizacją poczty elektronicznej.
Zanim jednak opiszę możliwości konfiguracji i synchronizacji poczty, kalendarza i kontaktów w BalckBerry zatrzymam się na chwilę przy opisie samej technologii i możliwości synchronizacji w ramach ogólnie pojętego hasła „Exchange”.
W chwili obecnej synchronizacja poczty, kontaktów, kalendarza (czasami notatek, i zadań) jest standardem, który oferowany jest we wszystkich urządzeniach mobilnych w tym smartphone. Telefony oparte na systemach iOS, Android, Symbian i Windows Mobile udostępniają narzędzia do synchronizacji poczty i pozostałych elementów pracy grupowej w standardzie. W ustawieniach konfiguracyjnych tych systemów można znaleźć możliwość synchronizacji przy pomocy konfiguracji Exchange. Jest to technologia, którą swojego czasu umożliwiały jedynie serwer Ms Exchange, w chwili obecnej jest szereg serwerów poczty które wspierają i obsługują pełną synchronizację tym standardem. Przykładowymi serwerami są Kerio Connect, Zimbra, Merak …
W odróżnieniu do swoich konkurentów Black Berry do synchronizacji poczty potrzebuje serwera pośredniczącego dedykowanego przez firmę RIM. Niestety, bezpieczne i szyfrowane kanały synchronizacji poczty mają swoją cenę.
Klienci, którzy poszukują możliwości synchronizacji poczty w ramach urządzeń BB mają kilka możliwości.
1 – Większość operatorów GSM sprzedając Jeżynki oferuje swoją usługę wymiany poczty w ramach różnych usług abonamentowych.
Plus – nic nas nie interesuje, płacimy jedynie za usługę, nie potrzebujemy dodatkowych urządzeń i ludzi do obsługi dodatkowych systemów
Minusy – jesteśmy uzależnieni od operatora, poczta zabezpieczona ale przechodzi przez serwery o których nie mamy pojęcia, brak kontroli nad pocztą, koszty
2 – Przy małej ilości urządzeń w firmie dobrym rozwiązaniem jest specjalny konektor, który instaluje się na terminalu BB i za pomocą tego rozwiązania konfiguruje się i obsługuje się całą synchronizację naszego konta. Jednym z takich konektorów jest Notifysync.
Plus – łatwa konfiguracja, nie potrzebujemy dodatkowych urządzeń i ludzi do obsługi dodatkowych systemów, bezpłatne wsparcie u dystrybutora oprogramowania.
Minusy – koszt około 400 zł za jeden terminal,
3 – Najlepszym rozwiązaniem dla firmy z większą ilością terminali jest serwer BES, który dostępny jest w opcji Enterprise i Express.
W chwili obecnej pełną współpracę z serwerami BES zapewnia Microsoft i Kerio.
Wersja Enterprise jest w pełni komercyjna, dedykowana jest dla dużej ilości kont i dla klienta, który oczekuje wsparcia technicznego od producenta. Serwer jest dość drogi i nie łatwy w instalacji. Daje nam jednak pełną kontrolę na całym systemem wymiany poczty. Serwer poczty + Serwer BES + Terminale = pełna, własna synchronizacja pracy grupowej w ramach systemu pocztowego
Wersja Express jest bezpłatną wersją BES, nie ma wsparcia producenta. Jeżeli BES Express instalowany jest na tym samym serwerze co nasz serwer poczty to ograniczeniem jest także ilość kont (75 kont). Jeżeli jest to jednak zewnętrzna instalacja to nasze możliwości są naprawdę ogromne, ilość kont wzrasta nawet do 2000.
Plus – opcja najbardziej bezpieczna przy wymianie poczty, w przypadku Express – free, w przypadku Enterprise – support producenta, bezpłatny support także przy zamówieniu usługi instalacji w odpowiedniej firmie.
Minusy – dodatkowy koszt serwera, dodatkowy koszt Windows Server, konieczne Activ Directory lub „symulowane” AD. Trudna instalacja i konfiguracja, dodatkowa administracja systemu.
Reasumując Black Berry to doskonały smartphone dla osób ceniących klasę, jakość i bezpieczeństwo. Pamiętać jednak należy że BB bez pełnej synchronizacji poczty i pozostałych elementów staje się zwykłym telefonem z opcją szyfrowania rozmów telefonicznych.
3 Komentarzy. Zostaw nowy