Nowy projekt: Aplikacja VR i Komiks przeciwko hejtowi
Nowy program szkoleniowy z VR i komiks „Nie bądź takim trollem” – dla dzieci i młodzieży
Aplikacja VR dotycząca hejtu, stworzona przez firmę Sun Capital Sp. z o.o., jest dostępna w wersji beta. Projekt opiera się na modelu „nauka i zabawa” i zawiera interaktywny quiz dotyczący hejtu i trollingu oraz edukacyjny komiks. Celem aplikacji jest budowanie przestrzeni wolnej od nienawiści poprzez zwiększanie świadomości i promowanie odpowiedzialnego zachowania w sieci.
Inspiracja do projektu
Podczas serii szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa, które przeprowadziliśmy w szkołach podstawowych i średnich w czwartym kwartale 2024 roku, wielokrotnie spotykaliśmy się z pytaniem:
„Czy macie program, który nie tylko opowiada o empatii, ale także pokazuje problem hejtu w szkole?”
Zauważyliśmy pilną potrzebę stworzenia narzędzi, które nie tylko edukują, ale także angażują uczniów w przystępny i nowoczesny sposób. Odpowiedzią na to wyzwanie jest nasz nowy program, który łączy technologię VR oraz materiały edukacyjne w formie komiksu.
Charakterystyka projektu
Zespół Sun Capital Sp. z o.o., opracował kompleksowy program szkoleniowy, który łączy innowacyjne narzędzia dydaktyczne. Projekt obejmuje:
Aplikację VR
- Aplikacja jest dostępna w formie wirtualnej rzeczywistości (VR), co pozwala na immersyjne doświadczenie edukacyjne.
- Interaktywny quiz dotyczący hejtu i trollingu.
- Edukacja w zakresie identyfikacji oraz reagowania na negatywne treści w internecie.
- Symboliczne działania, takie jak „wyrzucanie hejtu do kosza”, które uczą skutecznych sposobów radzenia sobie z hejtem online i offline.
- Możliwość zdobywania wiedzy na temat tego, gdzie uzyskać pomoc w przypadku stania się ofiarą przemocy w sieci oraz jak reagować na niepokojące sytuacje, np. otrzymywanie dziwnych zdjęć w internecie.
Elementy edukacyjne i grywalizacyjne w aplikacji
Aplikacja VR łączy elementy nauki i zabawy. Podczas interaktywnych quizów użytkownicy dowiadują się m.in.:
- Jak reagować na hejt w sieci?
- Jakie są zasady cyberbezpieczeństwa?
- Gdzie zgłaszać próby oszustwa w internecie (np. CERT Polska)?
- Jakie są elementy silnego hasła?
Dodatkowo, aplikacja zawiera szereg mini-gier edukacyjnych, które wspierają proces nauki:
- VR Troll i kosz – użytkownik wybiera odpowiedź na pytanie; jeśli wybierze poprawną, rzucając w trolla kartką papieru, zmniejsza jego rozmiar. Jeśli wybierze złą odpowiedź, troll rośnie. Alternatywnie, użytkownik może wyrzucić błędną odpowiedź do kosza, co również sprawia, że troll maleje.
- Rozbijanie latających sfer z napisem „HATE” – użytkownik używa młotka Thora, postaci znanej z jednego z naszych wcześniejszych komiksów, aby zniszczyć negatywne treści.
- Rzucanie kostkami w trolle oraz strzelanie do drona, co dodatkowo angażuje uczestników w interaktywną naukę.
Komiks edukacyjny „Nie bądź takim trollem”
- Czwarty tom z serii #CyberEdu, opracowany z myślą o młodzieży oraz nauczycielach.
- Przystępne scenariusze, przedstawiające różne sytuacje związane z hejtem w sieci.
- Podkreślenie znaczenia empatii, życzliwości i odpowiedzialności w komunikacji internetowej.
- Wskazówki dla nauczycieli, pomagające prowadzić zajęcia na temat przeciwdziałania mowie nienawiści.
Projekt realizowany jest w ramach programu Cyfrowy Skaut, prowadzonego przez stowarzyszenie ISSA Polska.
Cele i korzyści
Celem naszego projektu jest wsparcie edukacji cyfrowej poprzez dostarczenie narzędzi, które skutecznie angażują uczniów i pomagają im rozwijać umiejętności krytycznego myślenia w kontekście treści internetowych. Nasz program odpowiada na rosnącą potrzebę uświadamiania młodzieży, jakie konsekwencje niesie za sobą hejt w internecie oraz jak skutecznie mu przeciwdziałać.
Dziękujemy wszystkim osobom, które zaangażowały się w rozwój tego projektu, dostarczając cenne uwagi i sugestie. Wierzymy, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu możemy skutecznie kształtować świadomość cyfrową młodego pokolenia.
Możliwości współpracy
- Aplikacja VR jest dostępna do testów w placówkach edukacyjnych zainteresowanych wdrożeniem nowoczesnych metod nauczania.
- Poszukujemy partnera do wydruku komiksu, który umożliwi jego szeroką dystrybucję w szkołach i ośrodkach edukacyjnych.
- Zapraszamy do współpracy organizacje, instytucje oraz firmy, które wspierają edukację cyfrową i chcą angażować się w działania na rzecz przeciwdziałania hejtowi w sieci.
Kontakt
Osoby zainteresowane współpracą lub wdrożeniem naszego programu w swojej instytucji zachęcamy do kontaktu:
📩 E-mail: contact@vrtraining.cloud
🌍 Więcej informacji na Naszym YT: YouTube CUH TROLL
#ZatrzymajHejt #EdukacjaVR #EmpatiaOnline #CyberEdu #NieBądźTrollem
Brak komentarzy