Sophos XG Firewall – możliwe zatrzymanie usługi antywirusa spowodowane niewłaściwą aktualizacją sygnatur
Opierając się na opublikowanym przez Sophos artykule informujemy, że producent otrzymał zgłoszenia od użytkowników Sophos Firewall OS, dotyczące problemu związanego z zatrzymaniem usługi antywirusa, spowodowanego błędną aktualizacją sygnatur.
Problem ten dotyczy wyłącznie urządzeń SFOS, które zostały niedawno uruchomione ponownie lub w których zostały wprowadzone zmiany w konfiguracji, powodujące automatyczne zrestartowanie usługi AV, celem ich zatwierdzenia.
Zaobserwowany problem może powodować trudności w dostarczaniu wiadomości elektronicznych oraz zrywanie połączeń do stron internetowych.
Jak zidentyfikować czy zostałeś dotknięty tym problemem
Urządzenia, których dotknął ten problem, rejestrują następujące komunikaty w /log/avd.log:
- /bin/avd: error while loading shared libraries: libssp.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
Usługa antywirusa zostanie na nich zatrzymana, a aktualizacja sygnatur dla antywirusów (Avira i Sophos) zostanie pokazana jako błędna. Użytkownicy mogą potwierdzić ten stan w interfejsie administracyjnym SFOS, w sekcji „Pattern Updates” oraz przy użyciu powłoki (Advanced Shell):
- service -S | grep antivirus
antivirus STOPPED
Co należy zrobić
Aktualizacja sygnatur AV zawierająca poprawkę zostanie automatycznie zaaplikowana na wszystkich urządzeniach SFOS.
Jeśli jesteś w gronie użytkowników, których urządzenia zostały dotknięte tym problemem, zastosuj się do poniższej instrukcji.
Dla użytkowników korzystających z urządzeń SFOS v18 EAP2 lub nowszych:
- Z poziomu powłoki (Advanced Shell):
- /scripts/av_version_change.sh savi
- /scripts/av_version_change.sh avira
- Następnie uruchom aktualizację sygnatur z poziomu graficznej konsoli administracyjnej.
Użytkowników korzystających z urządzeń SFOS v17.5.x, producent prosi o utworzenie zgłoszenia supportowego i przekazanie w nim następujących informacji:
- Włącz Dostęp dla supportu (Support Access Tunnel) oraz przekaż Access ID.
- Przekaż zgodę na dodanie przez support Sophos kluczy RSA/SSH umożliwiających aplikację poprawki.
Jeśli zostałeś dotknięty tym problemem i nie wiesz co zrobić dalej – napisz do nas.
Źródło (artykuł podlega stałej aktualizacji): https://community.sophos.com/kb/en-us/135351